Kretsloppsplanens mål
Indikatorer
Intresseområden
- Avfall & miljö
- Näringsliv
- Kultur & fritid
- Kommunikation
- Kommuninvånare
- Skola, vård & omsorg
Medverkande kommuner & bolag
Två gånger om året ordnar Avfallsenheten, Marietorps naturskola och Ungdomens hus klädbytardag.
Syfte
Att uppmuntra till hållbar konsumtion och minska mängden kläder och textil som slängs.
Målgrupp
Alla kommuninvånare är välkomna till klädbytardagen.
Genomförande
Naturskyddsföreningen har mycket bra material som alla som vill genomföra ett klädbyte kan använda. Bland annat skyltar och material för in- och utcheckning. Med ett maxantal på 10 kläder som varje person får lämna in underlättas hanteringen av alla plagg. En del klädbyten går till så att besökarna lämnar in sina kläder en eller ett par dagar i förväg, så att det finns god tid att sortera igenom dem, men i ystad är det inlämning i samband med att klädbytet öppnar. Det kräver fler personer som arbetar under de timmar som klädbytet pågår, men å andra sidan är det bara den dagen som går åt till klädbytet.
Klädbytardagen håller till på Ungdomens hus, en bra lokal, där det finns plats för klädställningar samt bord med vikta kläder och plats för både de som arbetar på klädbytardagen samt besökare att cirkulera. Klädställningarna och galgarna lånas från gymnasieskolan. Ett stort bord separat från övriga har plats för barnkläder och en klädställning finns för herrkläder.
Marknadsföring av klädbytardagen sker på kommunens hemsida, annonsering på sociala media, på kommunens digitala anslagstavlor på biblioteken, och affischering på stan. De första åren skickades pressmeddelanden ut och det blev många tidningsartiklar och radioinslag om klädbytardagen. Men den bästa marknadsföringen är återkommande välbesökta klädbyten.
Resultat
Att klädbytardagen växer nästan varje år med fler besökare och fler bytta kläder är resultatet av träget arbete. Till klädbytardagen våren 2025 kom 110 besökare för att förnya sin garderob på ett hållbart sätt, och hela 704 plagg fick nya ägare. Det innebär att varje besökare i snitt gick hem med 6,4 nya plagg. Kläder som inte hittar nya ägare på klädbytardagen får en andra chans - de lämnas till en av de lokala second hand-affärerna.