Nej tack till reklam Ystads kommun

Kretsloppsplanens mål

Indikatorer

  • Förebygga

Intresseområden

  • Avfall & miljö
  • Kommuninvånare

Medverkande kommuner & bolag

  • Ystads kommun

Vid införandet av fyrfackskärl passade kommunen på att dela ut dekal för att uppmuntra till minskade mängder avfall i form av reklam

Syfte

Minska mängden onödigt returpappersavfall. 

Målgrupp

Permanentboende och fritidshusboende i kommunen

Genomförande

Till 6800 småhus delades ingen reklam, tack-dekalen ut tillsammans med fyrfackskärlen, när dessa infördes i kommunen under 2024–2025. Ca 1800 småhus har inte fått fyrfackskärlen ännu, utan får dem i ett senare skede och kommer då också att få ingen reklam, tack-dekalen. Planen är att dekalen även ska lämnas ut till flerbostadshus under hösten 2025 och framåt.

Resultat

Det är svårt att veta hur mycket returpappersfraktionen minskat på grund av att fler hushåll har satt upp dekaler på brevlådan som säger nej tack till reklam, men dekalen syns på var och varannan brevlåda i Ystads kommun, så på det viset var resultatet över förväntan.