Årligt utskick om avfallshanteringen Utskick till fastighetsägare och verksamheter

Kretsloppsplanens mål

Indikatorer

  • Förpackningar
  • Restavfall
  • Återvinning

Intresseområden

  • Avfall & miljö
  • Kommunikation

Medverkande kommuner & bolag

  • Ystads kommun

Utskicket är en viktig del i avfallsenhetens kommunikation med fastighetsägare och verksamheter. 

Syfte

Att informera fastighetsägare och verksamheter om vad som är på gång inom avfallsområdet och var de kan hitta viktig information om avfallshantering, sortering och återvinning.

Målgrupp

Fastighetsägare småhus, fastighetsägare flerbostadshus, verksamheter

Genomförande

I december varje år skickas en informationsfolder ut till fastighetsägare och verksamheter med information om vad som sker inom avfallsområdet kommande år, till exempel ny lagstiftning som träder i kraft och hur det påverkar dem. I foldern finns också information till exempel hämtningsdagar, var återvinningsstationerna finns, öppettider på återvinningscentralen och annat som kan vara bra att veta om avfallshanteringen i Ystads kommun.

Resultat

Den årliga foldern är en viktig kanal för Avfallsenheten att nå ut med information om det som kommer att ske under året. På så sätt har fastighetsägare och verksamheter redan fått en heads up när vi sedan till exempel tar kontakt om att vi kommer att sätta ut kärl för sortering till dem.